Pokud přijedete poprvé na návštěvu Bali, spatříte a narazíte zde na spoustu neobvyklých rituálů a událostí, kde asi jinde ve světě nenajdete. Jedinečnost tohoto kulturně bohatého ostrova je zakořeněna hlavně v náboženství, dobře známém jako „balijský hinduismus“. Kromě rituálů a obřadů, které se tu konají téměř denně – od nejmenších domácích svatyň až po majestátní chrámy – lze zde vidět mnoho různých aspektů této kultury. Ať už to je zdobení chrámů, balijské písmo nebo typické oblečení při ceremoniích. Kamkoliv se na Bali vydáte, narazíte na nějakou zvláštnost. A zde je těch nejvíce neobvyklých.

1. PENJOR 

Největší oslavy a svátky na Bali se odehrávají kolem svátků Galungan a Kuningan, kdy téměř všechny ulice na Bali jsou lemovány bambusovými tyčemi zdobenými ozdobami z palmových listů. Tyto bambusové tyče se nazývají penjor. Jsou přirozeně zakřivené a jsou ozdobeny rýžovými stonky, ovocem, kokosovými ořechy a listy – převážně plody přírody, které na Bali rostou nebo se tu pěstují. Penjor může trochu připomínat náš tradiční vánoční stromek. Před začátkem svátku Galungan a Kuningan, který se na Bali koná každých 210 dní, si každá rodina postaví před dům ten svůj penjor.

Penjor na balijské ulici

Penjor má po dobu svátku Galungan symbolizovat vítězství dobra (dharmy) nad zlem (adharmou). V blízkosti očí na úrovni sloupu je umístěna malá tkaná bambusová svatyně nazývaná ardha chandra, kde jsou kladeny obětiny pro bohy, kteří sestupují z nebes na zem. Kromě Galunganu slouží penjor jako dekorace během obřadů, ať už je to svatba, při oslavách vesnice nebo při jakékoliv jiné příležitosti, která má slavnostní význam. 

2. ČERNOBÍLÉ SARONGY 

Černobílé látky neboli sarongy uvidíte omotané kolem kmenů velkých stromů, soch, skal a dokonce je nosí i tanečníci nebo zaměstnanci chrámů. Je to jedna z nejrozšířenějších kombinací barev, na kterou na Bali narazíte. Místní tento černobílý sarong nazývají saput poleng. Kombinace vzoru a barev symbolizuje harmonickou rovnováhu mezi dvěma nejvíce všudypřítomnými a věčnými protiklady – dobrem a zlem, podobně jako ying a yang. Harmonie a rovnováha jsou v balijském hinduismu velmi důležité. Když uvidíte sochu, kámen nebo velký strom pokrytý touto látkou, je pravděpodobné, že má „duši“ nebo nějako sílu uvnitř, protože balijský hinduismus, stejně jako tradice v jihovýchodní Asii, mají stopy animismu.

Černobílý sarong typický na Bali

3. VYSOKÉ PAGODY PŘI KREMACÍCH

Kremace jsou opravdu nezapomenutelnou událostí na Bali – označované místně jako ngaben nebo pelebon. Průvod vesnicí doprovázený rytmickým gamelanem (hudební nástroj) je pro místní oslavou. Smrt pro ně neznamená konec. Pagody, na kterých se nese tělo zemřelého, jsou vysoké proto, aby bylo tělo viděno. Musí být vždy ozdobeny a jsou neseny skupinou mužů z vesnice, odkud nebožtík pocházel. Forma a výška pagody závisí na společenské třídě zesnulého. Členové královských rodin mají mnohem vyšší pagody, měřící klidně až 30 metrů!

Kremační průvod

Pagody jsou pečlivě postaveny vesničany a ozdobeny květinami, dřevěnými maskami a barevnými papírovými ornamenty. Tělo zesnulého je zabaleno do bílé látky a přesunuto z domu do zaparkované rakve, které je pak přes velkolepý průvod převezeno až na pohřebiště. A na kremaci člena královské rodiny se sjíždí návštěvníci z celého světa. Den kremace je oznámen předem a určitě stojí za vidění. 

4. BALIJKÁ ABECEDA A PÍSMO

Balijská abeceda pochází z Brahmiho písma, hodně společného s různými skripty, se kterými se setkáte v celé jihovýchodní Asii. Balijština je poměrně komplikovaná a převládá v náboženských textech, zvláště v zachovalých starověkých rukopisů zaznamenaných na lontar na palmové listy. Nejstarší známé nápisy v balijské abecedě se datují od 11. století, ale původně psané texty na palmových listech existovali již dříve. Balijská abeceda se stále ještě používaná i dnes, ale ne v běžném životě, hlavně slouží při nápisech a oznámeních v chrámech. Balijské děti se učí psát a číst balijsky v latinské abecedě na základní škole, ale ne hodně jich je schopné číst nebo psát po ukončení školy. 

5. POUŠTĚNÍ DRAKŮ

Že začala sezóna pouštění draků, poznáte jednoduše, na obloze uvidíte létat každý den plno draků různých velikostí. Větrná sezóna na Bali začíná v červnu a trvá do října. Probíhá tu i festival létajících draků, na který můžete narazit po celém ostrově. Většina akcí se koná na pláži v Sanuru. Létající draci, indonésky layang-layang, jsou tady velice rozšíření. První zmínky o pouštění draků pochází asi z 2000 let před naším letopočtem v Číně.

Pouštění draků na Bali

Ze začátku se ale pro jejich stavbu používaly jiné materiály, než které můžeme vidět dnes. Především to byly dlouhé listy. O prvním použití těchto draků k jiným než praktickým účelům byl v oblasti Indonésie záznam ze 17. století, ve kterém se psalo o festivalu těchto draků. Podoba těchto draků však nemusí být monotónní a stereotypní. Kromě úžasně prokreslených draků jako zvířat se můžete setkat i s motýly nebo ptáky. Fantazii se tu určitě meze nekladou. Na obloze pak můžete vidět ty úplně maličké, kteří mají jen metrové rozpětí křídel, až po ty obrovské s rozpětím třeba i tři metry.

TIP: Poznejte Bali s českým průvodcem žijícím přímo v destinaci na jednom ze zájezdů na Bali. Zájezd Krásy Bali na 13 dní pořídíte od 42 990 Kč. 

6. KOHOUTÍ ZÁPASY

Navzdory kritice zůstává Bali jedním z míst, kde se stále konají kohoutí zápasy. A to bychom nebyli na Bali, aby i kohoutí zápasy nebyly propojeny s rituály, které vyžadují obětování krve – v tomto případě z poraženého bojového kohouta. Velmi stará tradice, známá jako tajen, pochází z dávné doby a je formou očisty živočišnou obětí známou jako tabuh rah nebo „krevní oběť“, která obvykle předchází každý chrámový festival nebo náboženský obřad.

Kohoutí zápasy jsou na Bali stále populární

A co lidská krev? No, namísto boje s kohouty, mladí muži z vesnice Tenganan, několik kilometrů severně od Candidasy, vylezou na vyvýšenou plošinu a za použití spojených svazků trnitých pandanových listů jako zbraně a tkané ratanové štíty a bojují mezi sebou. Tyto přátelské krvavé zápasy, známé jako perang pandan nebo „pandanské bitvy“, se uskutečňují během pátého úplňku v původním kalendáři. A ve vesnici Tenganan je můžete vidět po několik dní každý rok. 

7. TRADIČNÍ BALIJSKÉ OBLEČENÍ 

Tradiční balijské oblečení je ojedinělé a velmi pestré a většinou se nosí během náboženských obřadů nebo společenských akcí. Součástí mužského tradičního oděvu je udeng, šátek uvázaný kolem hlavy, složený z jednoho kusu čtvercového batikového plátna. Konce tvoří špičky na každé straně hlavy, přičemž pravá je vyšší. Špičatý konec, který se tvoří po uzlu v přední části, symbolizuje mužskou sílu. Dále je součástí batikovaný sarong, který je otevřený, zavázaný kolem pasu a vpředu je skládaný. Kolem sarongu je uvázán saput, druhý kus látky a vždy jiné barvy než je sarong. Košile ve stylu safari jsou běžné.

Muž v tradičním balijském sarongu

Ženy nemají žádné pokrývky hlavy, ale používají umělé stříbrné nebo zlaté květinové ozdoby do vlasů. Vlasy pak mají svázané ve tvaru nazývaný sanggul, a mnohem komplikovanější je mají pak během obřadů, jako jsou svatby, doplněné vysokými zlatými květinovými korunami zvanými gelung mas. Vyšívaná kebaya (tradiční halena) s dlouhým rukávem má různé vzory, barvy a styl; všechny těsné, aby vyzdvihly ženskou postavu. Sarong pro ženy se liší od toho mužského, je těsný, aby hezky zdůraznil ženskou postavu. Kolem pasu pak mají ženy uvázanou mašli tzv. slendang

8. OBĚTINKY

To je asi první věc, na kterou narazíte, když přiletíte na Bali, zvláště když se půjdete projít po ulici nebo pláži. Balijští hinduisté kladou své obětinky denně jako projev vděčnosti a požehnání pro bohy, předky. V dopoledních hodinách ženy umísťují malou hrstku rýže na čtvercové banánové listy – v každé chrámové svatyni pro bohy a dolů na zem, dvůr, před dům na křižovatky pro démony.

Barevné obětinky na Bali narazíte na každém kroku

Většinou jsou tyto drobné rýžové obětinky kladeny s barevnými květinovými canang sari neboli květinovými obětinkami. Čtvercová mistička z mladých kokosových listů naplněná květinami, které odpovídají čtyřem kardinálním bodům, které řídí určitý hinduistický bůh. Například žlutý květ je poležen směrem na západní stranu pro boha Mahadevu, červené lístky pak jsou určeny pro Brahmu a jsou umístěné na jižní straně. Každá obětinka je ještě pokapána svěcenou vodou a nakonec se položí vonná tyčinka, která hoří na jednu stranu.


Plánujete cestu na Bali a zajímá vás, jaká je místní kuchyně? Pak si přečtěte článek o 10 nejoblíbenějších jídel na Bali.

Napsat komentář