Každý večer se v ulicích historického centra Hoi Anu rozsvítí stovky, ne-li tisíce barevných lampiónů a město se zahalí do romantické atmosféry. Ačkoliv by se mohlo zdát, že je to jen marketingový tah, jak nalákat turisty, lampióny město zdobily již v dobách, kdy bylo město jedním z nejvýznamějších obchodních přístavů jihovýchodní Asie známé jako Faifoo. Obyvatelé města totiž věřili, že lampión zavěšený na verandě domu obchodníkům přinese prosperitu a rodinám zdraví, štěstí a radost.

hoi-an-2494520_1280

V hlavní roli lampióny

Již stovky let se v Hoi Anu drží tradice pořádání festivalu lampiónů o úplňku, kdy se do města sjedou lidé z okolí a uctívají své předky posíláním malých papírových lampiónů s hořící svíčkou uvnitř po řece. V posledních letech ale není třeba čekat až na daný den, místní prodejci nabízejí pouštění lampiónů po řece každou noc.

Lampióny jsou zkrátka symbolem města. Obchůdky ověšené pestrobarevnými lampióny jsou na každém rohu a jen málokdo odolá pokušení si jeden pořídit jako suvenýr.

Já jsem měla jasno a nějaký pěkný lampión jsem si chtěla doma pověsit na strop a tak jsem během procházky starými ulicemi Hoi Anu nakoukla snad do každého obchůdku se suvenýry. V jedné z ulic jsem dokonce objevila obchůdek s ručně malovanými lampióny. Rozhodování, který si nakonec koupím, nebylo lehké. Na výběr jsem měla lampióny různých tvarů, velikostí a hlavně barev a vzorů. Nakonec jsem se ale nadchla pro protáhlejší tvar s moderním potiskem.

ručně malované lampiony

TIP: Vietnam, to je poznání, zážitky a relax. Vydejte se na zájezd do Vietnamu a navštivte malebné Hoi An na zájezdu Vietnam pro každého od 39 490 Kč na 11 dní.

Architektura ovlivněná japonskými a čínskými prvky

Procházka uličkami starého centra byla pro mě velkým zážitkem. Zajímavé barevné vjemy na mě působily na každém kroku. Hlavní slovo zde má hořčičně žlutá barva omšelých fasád starých kupeckých domů.

hoi_an_historicka_perla_vietnamu_1

V 16.století, kdy tehdejší přístav Faifoo zažíval svou velkou slávu, v těchto domech bydleli čínští a japonští obchodníci. Na řece Thu Bon kotvily portugalské, holandské a francouzské lodě a do Evropy odtud putoval papír, porcelán, hedvábí a nebo třeba čaj. Řeka se ale během pravidelných záplav postupně zanesla a na konci 19.století musel být zámořský obchod přenesen do nedalekého Danangu. Tradiční předkoloniální ráz města ovlivněný čínskými, japonskými a francouzskými vlivy se ale dochoval až dodnes.

Prošla jsem se po zdobeném Japonském zastřešeném mostě z konce 16.století, který rozděloval čínskou a japonskou obchodní čtvrť. Most je jedním ze symbolů města a tudíž je v permanentním obležení turistů a selfíčkářů. Nahlédla jsem do bohatě zdobených čínských chrámů, které jsou v centru rozesety.

Japonský zastřešený most

Několik starých kupeckých domů stále obývají rodiny, jejichž předci se na slávě Hoi Anu podíleli. Do jednoho takového domu jsem mohla nahlédnout a nestačila žasnout. Interiér domu byl vybaven tmavým čínským nábytkem a dekorací. Na zdech staré fotografie z počátku 20.století. Jakoby se zde zastavil čas.

interiér čínského kupeckého domu

Ve většině bývalých kupeckých domů ale nyní sídlí obchody se suvenýry, restaurace a moderní kavárny nabízející vynikající vietnamskou kávu. A také krejčovské salóny.

TIP: Jsi mladý cestovatel nebo cestovatelka s duší dobrodruha. Přidej se ZDARMA do klubu GOUČKO a poznej stejně naladěné cestovatele kdekoliv se nacházíš. Už žádné FB skupiny. Více info zde.

Hoi An jako město švadlen

Krejčovských salónů je v Hoi Anu snad ještě více, než obchodů s lampióny. Spousta zahraničních turistů sem míří také proto, aby si nechali ušít kvalitní obleky a šaty, za které by v Evropě dali dvojnásobek. Zdejší švadleny jsou velmi zručné a schopné během dvou dnů ušít téměř cokoliv.

hoiantailor

I když jsem to původně neplánovala a do salonu, který mi doporučila majitelka penzionu, kde jsem byla ubytovaná, jsem si zašla jen omrknout nabídku, nakonec mě jedna ze zaměstnankyň salonu dokázala tak zpracovat, že jsem si najednou vybírala střih šatů a látku. Poté mě švadlena změřila, řekla cenu, já zaplatila zálohu a další den ráno jsem naklusala na první zkoušku. Druhá zkouška mě čekala ještě týž den odpoledne. To už byly šaty prakticky hotové, jen se musely doupravit švy a vyžehlit. Nakonec jsem si tedy z Hoi Anu kromě lampiónu odvážela la i na míru ušité koktejlky.

Podívejte se, kdy jet do Vietnamu a naplánujete si svou cestu na míru nebo se zúčastněte jednoho z poznávacích zájezdů do Vietnamu s českým průvodcem.

Potřebujete poradit s dovolenou do Vietnamu? Ozvěte se Aleně Lundové na + 420 228 226 807 / vietnam@ckgo2.cz

Víte, co se Vám bude na cestě do Vietnamu hodit? Náš Průvodce po Vietnamu. Stáhnout si ho můžete naprosto zdarma.